Nyborg d. 1. august 2021
Høringssvar til Høring af
Forvaltningsplan for skarv
Dansk Amatørfiskerforening (DAFF) takker for det tilsendte udkast
til forvaltningsplan for skarv.
DAFF er enige i to af overordnede formål: ”at opretholde en
levedygtig bestand af skarv i Danmark og at minimere skadesomfang på fangster i
bundgarn og ruser ved at reducere skarvens prædation ved disse.”
Derudover finder DAFF at udkastet mangler både mål og midler
og som sådan ikke udgør en forvaltningsplan.
DAFF har været repræsenteret i Skarvarbejdsgruppen gennem
Dansk Fritidsfiskerforbund. DAFF kan i lighed med
flere andre medlemmer af Skarvarbejdsgruppen: Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri PO, Danmarks Fiskeriforening PO og Dansk Fritidsfiskerforbund, ikke
støtte udkastet til skarvforvaltningsplan. Der er afgørende elementer og
nøgleindhold, som ikke flugter den virkelighed og de ønsker, som en samlet
repræsentation af danske fiskere ønsker inkluderet for at problemerne med skarv
håndteres seriøst og for at indsatsen imødegår den negative indflydelse, som
skarven udøver på det danske havmiljø og økosystem.
Det angives i
høringsbrevet at ” Forvaltningsplanen
er udarbejdet i samarbejde med skarvarbejdsgruppen”. På baggrund af ovenstående
havde det været mere præcist at skrive: ”en del af Skarvarbejdsgruppen”.
Ovenstående interessenter har på baggrund af vor dissens været indkaldt til
særskilt dialogmøde om udkastet. Det var vort indtryk at der var imødekommenhed
overfor vore synspunkter, men referatet af dialogmødet forelå ikke ved
høringsfristens udløb. Derfor indgår dialogmødets evt. resultater ikke i dette
høringssvar.
Det angives i udkastet, at årsagen til at skarven skaber
konflikter er, at fiskebestandene er presset af andre faktorer. Det er ikke en korrekt
udlægning. Det store antal skarv er - og skal anerkendes som - en
selvstændig trussel mod den kystnære fauna og livet i de ferske vande. Dette er
videnskabeligt veldokumenteret. Seneste forskning fra bl. a DTU Aqua viser, at
skarven er en væsentlig prædator såvel ved vore kyster som i de ferske vande.
Stalling er nær udryddelse. Laks og ørreds ynglesucces reduceres kraftigt. ca.
75 % af al smolt ædes af skarv. Kun 20 % af smolten fra Limfjordens vandløb når
ud af Limfjorden. At der findes andre udfordringer, må ikke stå i vejen for at
løse det selvstændige problem som skarven udgør.
Der foreslås mere rådgivning og information om skarv for at
afhjælpe og reducere konflikter med skarv og at oplysning om de rekreative
muligheder ved at opleve skarver. Der er ikke i udkastet, eller DAFF bekendt
andre steder, evidens for at konflikterne skyldes mangel på rådgivning,
information og oplysning. Der bør derfor ikke i en forvaltningsplan indgå
sådanne tiltag, som her nærmest må ses som en afledningsmanøvre. Tilsvarende
foreslås motorbådssejlads i vore vandløb som middel til at skræmme skarv. Et
forslag helt uden bund i virkeligheden. Dette forslag må ligeledes anses som
fyld og afledning.
Når der foreslås ” anskydning af enkelte individer for at
skræmme de resterende skarver” må det forhåbentlig bero på en fejl. Det er et
virksomt skræmmetiltag, men absolut ikke etisk forsvarligt.
Generelt nedtoner udkastet skarvproblemet i strid med den
seneste viden. Som eksempler kan nævnes tabel 4.2 hvor det anføres om Limfjorden
at ”Skarver vurderes at være en medvirkende årsag til, at fiskebestandene har
svært ved at genetablere sig”. Forskningen viser at skarven er en væsentlig
årsag til fiske dødeligheden. Om Sydfyn/Als anføres” Hyppige iltsvind, der kan
medvirke til at presse fiskeyngel ind mod land, kan gøre fiskebestandene
sårbare for prædation af skarv”. Dette er der intet videnskabeligt belæg for.
Fiskeynglen lever i de kystnære områder, hvor skarven fouragerer og ikke i de
dybere områder som typisk rammes af iltsvind.
Grundlæggende
mener DAFF, at skarvens bestandsstørrelse har nået et niveau, der gør beskyttelsen af
skarven forældet, og at en fortsat streng beskyttelse ikke er i tråd med en
nutidig økosystembaseret forvaltning[1].
Skarven har ikke længere behov for en beskyttelse på det niveau som fortsættes
i det udsendte udkast. DAFF mener at Danmark bør prioritere et internationalt
samarbejde med henblik på en mere nutidig forvaltning, fx i koordination med den
internationale skarvarbejdsgruppe, og med målsætning om at flytte skarven til Fuglebeskyttelsesdirektivets
bilag II, således at der kan fastsættes jagttid på skarv.
DAFF er grundlæggende uenige i at det ikke skal være et mål
i planen at reducere skarvbestanden. Den nuværende skarvbestands daglige
fødebehov kombineret med skarvens fødevalg er uforeneligt med en balanceret
forvaltning af den danske natur.
Det er et mål i udkastet at opretholde en levedygtig bestand
af skarv. Man kan ikke forvalte ud fra en størrelse som ikke er defineret. DAFF
finder at det er en nødvendig
forudsætning at forvaltningsplanen fastsætter et mål for hvad en ”levedygtig
bestand” er. Dette kan med fordel findes ud fra de samme principper som når
mindstebestande af fisk fastsættes. Det er vigtigt, at skarver der kommer
gennem Danmark på træk tælles med i en sådan beregning, da netop trækkende
skarver udgør en stor andel af problemet i Danmark.
Udkastet
fokuserer meget på ferskvand, men problemerne med skarv er veldokumenteret
endnu større i de marine områder. Blandt andet er skarven(ålekragen) et stort
pres på den i forvejen udfordrede ål. En forvaltningsplan bør derfor inkludere
væsentlige og effektive tiltag i de marine områder. Der er fortsat behov for at
udbygge kendskabet til dette bl. a. omkring skarvens betydning for torsk, som
jo vokser op i skarvens primære fourageringsområder. Planen bør fordre og understøtte
sådanne undersøgelser.
DAFF anerkender,
at der er sket væsentlige forbedringer i reguleringsmulighederne i bilag 2. DAFF
finder dog at garnfiskere også have mulighed for at regulere ved deres
redskaber på samme måde som det tillades for ejere af aktivt fiskende bundgarn
og ruser. Bilag 2 er dog fortsat
unødigt, teoretisk, kompliceret og knudret. DAFF foreslår at bilaget
formuleringsmæssigt gennemarbejdes af en mindre gruppe af jagt- og fiskeri
kyndige assisteret af en enkelt jurist.
DAFF er uenig i
at planen ikke længere skal revideres hvert 5. år. Dette skulle gøre det
lettere at foretage løbende (adaptiv) revision. Den femårlige revision af
planen hindrer ikke, at der kan foretages ændringer efter behov mellem
revisionerne, men al erfaring viser, at uden faste terminer skrider også
nødvendige revisioner, bl. a. på grund af kronisk ressourceknaphed hos de
relevante myndigheder. Det synes ulogisk at nedprioritere skarvforvaltningen i
en tid, hvor skarvproblemet er kraftigt eskalerende. DAFF ønsker altså den
regelmæssige revision fastholdt.
Sammenfattende finder DAFF som sagt ikke, at det
foreliggende udkast udgør en forvaltningsplan, idet der savnes konkrete mål og
effektive virkemidler og at der ikke tages højde for de væsentlige problemer i
det marine område. DAFF foreslår derfor, at udkastet trækkes tilbage og at
Skarvarbejdsgruppen får til opgave at udarbejde en egentlig forvaltningsplan.
Eventuelt bør Skarvgruppens sammensætning ændres, således at der lægges mere
vægt på at løse de dokumenterede konflikter og mindre vægt på et forældet
beskyttelsesbehov.
m.v.h.
Dansk Amatørfiskerforening – DAFF
Flemming Kjærulf, landssekretær
[1] I CBDs principper omkring økosystembaseret tilgang, fremgår det blandt
andet at: ”There has been a tendency in the past to manage components of
biological diversity either as protected or non-protected. There is a need for
a shift to more flexible situations, where conservation and use are seen in
context and the full range of measures is applied in a continuum from strictly
protected to human-made ecosystems”.